За „Левски” вероятно има подготвен сценарий със спонсорство на голяма международна компания
В България има скрит спонсорски потенциал, от който футболните клубове не се възползват. „За съжаление много малко спортни организации работят по начин, по който да дадат на спонсорите и рекламодателите си необходимата еквивалентна рекламна стойност и връзка с крайните клиенти”, заяви д-р Виктор Кирков пред „Програма Хоризонт” по БНР.
Икономистът и собственик на „Спортс Мениджмънт България” допълни, че тенденцията в последните 3-4 години е много компании да се концентрират върху това да имат достъп до крайния клиент, тъй като еквивалентната рекламна стойност от тяхното партньорство не е чак толкова значима за тях. Европейските клубни турнири не са единственият сериозен източник на допълнителни приходи за българските футболни клубове. В България има неизползвани такива, като за клубове като „Левски” и ЦСКА със сигурност е неизползван потенциал, подчерта д-р Виктор Кирков пред водещия Владислав Стоянов. В този смисъл родният футбол няма да загине без модела „бащица”, каквито опасения изрази нападателят на „Берое” Мартин Камбуров – футболист, играл в няколко български отбори, неотдавна пред БНР. Д-р Виктор Кирков подчерта, че едноличното управление на собственик и спонсор в едно не е единственият възможен вариант. Има и други варианти, които засега са неизползвани от клубовете.
„Повечето от клубовете, които могат да разчитат на публика, финансираща в голяма степен дейностите им, биха могли да издръжат, включително и „Левски”, отговори д-р Виктор Кирков на въпроса могат ли българските клубове да оцелеят без „бащица”. Спортният мениджър допълни, че въпросът е какви амбиции си поставят клубовете. В ситуацията, в която е „Левски” в момента, с така активизираната си публика, д-р Виктор Кирков счита, че може да се ангажира голяма компания, която да извлече необходимите ползи от партньорство. „Това, което „Левски” не съумяха да направят до този момент, е, да организират публиката си по начин, по който да имат обратна връзка с тях”, заяви д-р Виктор Кирков.
Той е изрази мнението, че едва ли Наско Сираков би приел да стане мажоритарен собственик в „Левски”, което се очаква да се случи от дни, ако нямаше някаква сигурност. Ако футболният клуб наистина има амбиции да постига успехи във вътрешното първенство и на ниво европейски клубни турнири, трябва да има добро финансиране. А феновете и телевизионните права, които Наско Сираков също спомена, могат да осигурят една трета от бюджета на клуб с амбиции. Ако неговите идеи акциите да останат в клуба, а той да се финансира отвън от спонсори, се сбъдне, това ще е нова страница в българския футбол. За „Левски” вероятно има подготвен сценарий със спонсорство на голяма международна компания, прогнозира д-р Виктор Кирков.
„Наско Сираков ще бъде акционер в клуба, но никъде не е казано, че всъщност собственикът на един клуб или мажоритарният акционер в него трябва да го финансира. Напротив – той трябва да назначи добър мениджмънт в клуба. Според мен вече в „Левски” има добър мениджмънт, който може да развие потенциала на дружеството и в някакъв момент дори да го изведе на печалба. Нека се надяваме това да е добрият пример. „Лудогорец” няколко пъти успяха да излязат на печалба от европейските клубни турнири. Да се надяваме, че и „Левски” може да го направи”, заяви д-р Виктор Кирков.
Според него има два модела на развитие в българския футбол – единият е за отборите с многобройна публика, при който може се разчита на солидно финансиране от феновете. За другите отбори бъдещето е единствено в изграждане и продажба на играчи.
Проблемът на българските клубове, посочи спортният мениджър, е, че често техните разходи не са съобразени с приходите им. Според д-р Виктор Кирков трябва да дойде момент, в който да се преосмилят ценностите във всеки един от клубовете, защото първите места в първенствата очевидно не им носят нищо. „Лудогрец” участва в Шампионска лига и в Лига Европа и това им носи приходи в последните години, посочи спортният мениджър, но другите клубове, след като не са конкурентноспособни, за тях остава вариантът да изграждат играчи.
„Защо някой клуб би искал да е втори или трети и да харчи два пъти повече пари от шестия в класирането?”, задава риторичен въпрос д-р Виктор Кирков.